Ahad, 29 Julai 2012

Bila seekor haiwan pandai berterima kasih

Assallamualaikum dan salah sejahtera . Hai ! saya ingin bertanya  , Pernahkah anda  menolong orang yang anda tidak kenal mahupun yang rapat dengan anda tetapi tidak berterima kasih langsung dengan anda  ? dan ada juga anda sudah banyak menolong dia tetapi dia mengkhianati anda ? Itulah diantara sifat manusia di dunia ini . Bila erti persahabatan diukur dengan duit mahupun harta benda yang lain .
                         
                        Tetapi bagaimana dengan haiwan .  Inilah saya nak cerita pasal seekor anjing di Jepun . Mungkin anda pernah dengar cerita ini . Sebab cerita ini telah dialihkan ke Novel , anime dan Filem.
                             
Novel tentang Hachiko
   

Telah diadaptasi ke Hollywood .Lakonan oleh Richard Gere .
 Pada tahun 1924 , seekor anjing baka jenis Akita  telah dijumpai oleh seorang profesor  di Universiti Tokyo iaitu Hidesaburo Ueno . Dia melihat anjing ini tak bertuan . Jadi atas sifat kasih sayang manusia dia telah mengambil anjing itu dan dibawa ke rumah nya . Anjing ini telah diberi nama Hachiko . Semasa anjing itu dibela di rumahnya isteri Hidesaburo tidaklah begitu selesa tetapi lama kelamaan telah menunjukkan rasa sayang kepada Hachiko .
                       Hachiko selalu menunggu tuannya di depan pintu rumah setiap pagi untuk  menemannya tuannya pergi ke tempat kerja iaitu di University Tokyo . Tetapi tuannya menaiki kereta api . Hachiko cuma dapat meneman tuannya hingga di stesen kereta api (Stesen Shibuya ) dan Hachiko pada kebiasaanya menunggu tuannya pulang di stesen kereta api apabila tuannya selesai urusan kerja . Begitulah rutin harian Hachiko dan tuannya . Jika ada kelapangan tuannya akan membawa Hachiko pergi bersiar -siar di taman dan bermain -main dengan Hachiko . Hubungan Hachiko menjadi rapat dengan tuannya .
                         Rutin harian mereka diteruskan hinggalah Mei 1925 . Kasih sayang mereka terputus jua apabila pada masa itu professor yang  sedang mengajar di Universiti terbabit dan secara tiba-tiba telah diserang angin ahmar . Susulan dari serangan terbabit tuannya telah menghembus nafas  yang terakhir . Walaupun tuannya telah meninggal dunia Hachiko masih setia menunggu  di  stesen kereta api . Kesetiaan pada tuannya tidak berbelah bagi .
 Penungguan Hachiko berlarutan hinggalah 10 tahun lamanya . Akhirnya Hachiko tidak lagi berdaya untuk menunggu lagi apabila nyawa Hachiko telah berakhir . Kesetiaan Hachiko telah memberikan seribu makna kepada masyarakat di situ . Ramai orang terharu apabila mengetahui yang Hachiko tetap menunggu walaupun tuannya sudah tiada .
                           Kini Hachiko telah tiada  . Tetapi kita dapat menyaksikan tugu Hachiko di Stesen kereta api Shibuya  tempat Hachiko menunggu tuannya .

                               
Tugu Hachiko di Stesen kereta api Shibuya




 
Hachiko: A dog story trailer



Kisah Hachiko dapat menyaksikan bagaimana kesetiaan dan kasih sayang yang harus ada pada diri manusia  Ini supaya kita dapat mengertikan dan menghargai nilai erti persahabatan .  Berbuat baiklah kepada mereka yang berbuat baik pada kita .

Terima kasih sudi baca..





















   

5 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. waaaa... menarik..... kisah di sebalik Tugu HUchiko... terharu tol.. begitu setianya pada tuannya

    BalasPadam
    Balasan
    1. cilap... tugu hachiko.... sedih bace...

      Padam