Jumaat, 7 September 2012

Suasana muram di Palestin

Tiba -tiba terdengar suara yang agak aku kenali di tapak ekspo di Universiti ku...Laa die ni rupanya ..ingatkan sapa la tadi kan..mana boleh tak cam kan da duduk berjiran..hehe..rupanya sahabat di kampus aku..sahabat aku ne cuba menarik minat pelanggannya untuk membeli barangan di kedainya...gigih ye aku nengok ..Serius pada aku kedai ini lain dari lain ..terdapat logo di  kedainya suatu pertubuhan NGO iaitu pertubuhan Aqsa Syarif . Anda pernah dengar ke nama pertubuhan ini ?  Pertubuhan Aqsa Syarif ini  menyalurkan usaha dan tenaga mereka ke arah kemakmuran Palestin . Jadi di kedai sahabat aku  , menjual barang ini dan hasil keuntungan mereka akan disalurkan kepada pertubuhan ini . Antara barangan yang dijual seperti key chain  , buku buku agama dan lain lain lagi..

Jadi isu di Palestin ini telah menarik minatku apa yang sebenarnya terjadi di Palestin..disebabkan aku duduk di negara yang aman damai tidak begitu merasai  keadaannya sebenarnya di sana .  bersyukurnya kite kan ? Sesungguhnya Allah lebih mengetahui setiap keadaan hambanya   .
Masjid Al-Aqsa
     
       Bagi orang Islam Palestin besar ertinya bagi mereka . Palestin merupakan tapak sejarah yang tak ternilai dan dibuktikan dengan ayat ayat al quran . Disini  juga terletak Masjid al aqsa iaitu kiblat pertama bagi umat Islam dan masjid ke tiga bagi umat Islam . Ramai nabi umat islam yang telah lahirnya dan wafat di sini diantaranya ialah nabi Ibrahim , Nabi isa dan lain lain lagi .
           

 


   Masjid Al- Aqsa ini juga sebenarnya menyimpan 1001 rahsia bagi mereka yang benar ketahui . Rahsia yang ada  pada masjid ini telah menarik minat Israel untuk mengetahuinya . Diberitakan di bawah masjid tanah ini menyimpan pelbagai rahsia itu .

    Tanah bumi Palestin ini  telah dianggap oleh Yahudi sebagai tanah yang di janjikan selain itu mempunyai tempat persemadian nabi -nabi mereka dan tempat di palestin yang dianggap suci bagi mereka adalah di al Quds dan al-khalil . Bagi orang Nasrani pula , menganggap di palestin adalah kelahiran Isa ,  dan tempat tersebarnya agama mereka iaitu di Al Quds , Bait lahm dan Nasirah . Jadi disini kita dapat tahu ketengangan agama agama telah berlaku di sana .

        Sejarahnya  penggesaan penubuhan negara bernama Israel bermula apabila Britain pada masa itu melalui Setiusaha Negara Hal Ehwal Luarnya ,  Arthur Balfour telah mengeluarkan satu kenyataan bertharikh 2 november 1917 ,  yang dalam perjanjian  itu ,masyarakat yahudi dapat pendudukan di tanah airnya di palestin .Pengistiharan itu dinamakan sebagai Ominous Declaration  .  Jadi , mereka inilah orang orang yang membeli kehidupan di dunia daripada  kehidupan di akhirat . Selagi perbuatan mereka tidak dihentikan ,  azab yang dihukumkan oleh  Allah tidak akan diringankan azabnya nanti .

Realiti suasana di Palestin
Sejarah gelora hati rakyat  Palestin bermula  apabila pembentukan negara Israel pada tahun 1948   . Apabila rejim Zionis mula membuat kekejaman yang melampau terhadap rakyat Palestin.. Mana hati tak meruntun kesedihan apabila anak kecil yang sepatutnya pergi sekolah dengan ceria tapi dirundung dengan rasa ketakutan melihat kekejaman yang berlaku di depan mata . Sepatutnya anak kecil yang bermain senang hati di halaman rumah terpaksa berjaga -jaga dengan kereta kebal rejim Zionis yang melakukan rondaan . Ia akan mendatangkan trauma kepada anak kecil bila meningkat dewasa kelak .adakah suasana  sebegini ibu bapa ingin membesarkan anak anak mereka .Tetapi apakan daya mereka terpaksa tabah untuk menguatkan jiwa jiwa anak  mereka .



Pada tahun 2005 , kerajaan Israel  telah menambahkan penderitaan rakyat Palestin apabila meluluskan usul untuk membina tembok pemisah di tebing barat iaitu di tebing Gaza . Kesan daripada tebing ini dapat menggugat emosi rakyat ke arah yang lebih teruk . Kaedah yang digunakan Israel adalah untuk pemisahan dan pengasingan kepada rakyat Palestin .

       Cuba anda bayangkan apabila anda duduk di Johor dan ingin berjumpa saudara anda di kuala lumpur perlu melepasi tembok setinggi bangunan hampir tiga tingkat hanya untuk berjumpanya . Tak dapat dijangka kesusahannya .  Jadi dengan pemisahan melalui tembok yang dibuat oleh Israel telah dapat mengurangkan keeratan persaudaraan persaudaran umat islam di Palestin .  Di tebing Gaza ini juga ditempatkan askar Israel untuk mengawasi tebing ini .

Dengan sekatan demi sekatan telah membuatkan rakyat Palestin berfikir bagaimana untuk meneruskan hidup seharian . Mereka memerlukan makanan ,pakaian tempat tinggal yang selamat untuk meneruskan hidup .

          Diantara inisiatif nya mereka telah membina terowong bawah tanah yang menghubungan dengan hubungan negara luar yang berdekatan dengan mereka seperti Mesir . Hampir beratus -ratus terowong telah terbina di Palestin  Di terowong ini bermacam -macam barang yang diseludupnya seperti barang elektronik , makanan harian dan petrol juga diseludup . Terowong ini  sedikit sebanyak menjadi nadi kepada rakyat Palestin .Bayangkan petrol untuk mengisi minyak kenderaan pun perlu diseludup  . Dengan sumber bahan kegunaan yang terhad inilah jalan terbaik bagi mereka .

 .   Perjalanan terowong ini mengambil masa selama 45 minit . Perjalanan bukanlah   mudah seperti yang disangka . Kadang- kala sepanjang perjalanan perlu  berdiri  ,dibongkok  dan merangkak . Selain daripada itu , bertambah seram lagi apabila semasa sedang melalui terowong akan terasa bait-bait pasir terkena pada rambut dan wajah .  Perasaan akan bertambah bimbang lagi apabila melihatkan keadaan di terowong itu tidak kukuh dengan bukan binaan konkrit . Jadi keadaan begini bila- bila masa boleh roboh jika keadaan terowong yang tidak stabil .



Keadaan gelap di terowong

Lembu untuk diseludup 

 



Penurunan ke terowong








         


Mangsa yang dipapah

 Terowong ini telah juga disasarkan roket oleh Israel  untuk menutup pembekalan rakyat Palestin . Risiko untuk terbenam akibat runtuhan terowong terlalu tinggi . Ini menyebabkan mereka lebih berhati-hati dan menunggu keadaan yang lebih selamat untuk memasuki terowong  itu .


 
Kemusnahan demi kemusnahan yang dilakukan oleh Israel tidak dapat dibendung lagi . Umat islam   dilakukan sedemikian rupa . Umat islam diharap bersatu supaya dapat menghentikan keganasan Israel ini . Allah akan tetap memberikan kemenangan atas kesabaran mereka . Akan datang rahmat dari tuhan kepada mereka supaya diberi petunjuk . 







Video kekejaman Israel di Palestin




.....Cerita diatas belum aku habiskan lagi semasa di kedai sahabatku . Apabila aku hendak beredar sahabat aku telah memberikan aku hadiah yang istimewa bagi ku . Hadiahnya bagiku untuk diguna di dunia dan akhirat .Barangan yang dihadiahkan adalah sebenarnya untuk dijual . Jadi dia tahu aku ini tidak berduit sangat jadi dia telah memberikan hadiah  itu . Atas sebab itu aku cuba membuat artikel supaya ingin menyokong perjuangan sahabatku..  Semoga sahabatku diberkati hidupnya .



terima kasih sudi baca .


































Tiada ulasan:

Catat Ulasan